Alapvető fogalmak és tudnivalók a keresőoptimalizálásról (SEO)
Néhány mondatban tisztázzuk, miért van létjogosultsága a keresőoptimalizálásnak? Miben különbözik az AdWors-től.
Mi az a keresőoptimalizálás?
A Wikipédia szerint:
A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weblapkeresőmotorokban való megjelenésének javítását jelenti “normál” avagy nem fizetett keresési eredményekben.
Az én olvasatomban lerövidítve:
A keresőoptimalizálás = keresőkre optimalizálás
Az az olyan jellegű munka a honlapon, amely nagyobb látogatottságot, előkelőbb helyezést biztosít a honlapnak a kiadott keresési találatok között a nem fizetett hirdetések releváns listáján. Ez a lista az organikus találati lista, amely minden vállalkozás vágya, álma. Szerepelni az első találati oldalon, lehetőleg a TOP 3 találat között.
Mi az AdWords?
Az AdWords a Google saját fizetett hirdetéseinek listája a találati oldalon, amely kattintás alapon működik. Ezeket a hirdetéseket pillanthatjuk meg legelőször a találati lista tetején, jelenleg a Google 4 hirdetést jelenít meg. Ez után következik a 10 organikus találat, majd alatta szintén az AdWords fizetett hirdetések találhatóak meg.
Keresőoptimalizálás-SERP- találati lista
Keresőoptimalizálás-SERP- találati lista
Miért fontos a keresőoptimalizálás?
Röviden és tömören: hogy láthatóvá váljon a vállalkozás mindenki számára. Fentebb már írtam arról, hogy a jelenlét ma már nem elég, láthatóvá kell válni, különben nem találnak ránk. A statisztikai adatok szerint a felhasználók nagy része, 70-80%-a az első oldal találati listájából választ, onnan is az első 3 helyezettre esik a legtöbb kattintás. A második oldalra már csak 20% körüli keresés van, a további oldalakat pedig meg sem nézik a felhasználók. Ebből tehát mindenki számára világossá válik, hogy hiába van jelen a 4-5-6. oldalon, ott már senki nem nézi és nem kattint a honlapra, így ebből sem látogató, sem feliratkozó, sem értékes vásárló nem válik majd.
A kiadott keresésekre releváns találatok között sorra ott vannak a konkurens cégek, vállalkozások. A sorrend viszont akár élet és vállalkozás mentő lehet. Az nyer, aki megérti, a keresőoptimalizálással foglalkozni kell, nem lehet elhanyagolni. A potenciális ügyfelet meg kell szerezni, vagy nekünk vagy megszerzi a konkurencia, hiszen mi hagyjuk, hogy megtegye.
SEO vs. AdWords
Mit érdemes alkalmazni a vállalkozás során? Mindkettőnek meg van az előnye, éppen ugyan úgy, mint a hátránya is. Nézzük először a fizetett AdWords hirdetéseket.
Előnye: A hirdetési kampány elindítása után a honlap azonnal az első, második oldalra kerül, még akkor is, ha előtte a 126. oldalon volt csak megtalálható, a ráfordított összeg nagyságától függ, hányadik lesz a hirdetések sorában.
Hátránya: Amint a hirdetési kampány leállításra kerül, a honlap visszakerül az addigi helyezésére, akár a 126. oldalra.
Ebből talán már tudható, hogy folyamatos költség, amely még emelkedhet is az idők folyamán, ha a kattintásokért nagyobb összeget kell fizetni.
A keresőoptimalizálás (SEO) előnyei és hátrányai
Előnye: A megfelelően keresőoptimalizált honlapok folyamatosan jobb helyezéseket érnek el a keresőkben. Ezek az eredmények tartósan foglalják el a jobb helyezéseket, és ha csak nem valami óriási baklövést követnek el a honlappal, nem csúsznak vissza a helyezéseikről. Ehhez azonban nem elégedhetünk meg azzal, hogy egyszer rendbe tesszük a honlapon találtakat, az újonnan felkerült tartalmat is optimalizálni szükséges. Figyelni kell a folyamatosan változó Google algoritmusait, megfelelni az irányelveinek, elemezni a konkurenciát, statisztikai adatokat és ennek megfelelően karbantartani a honlapot.
Hátránya: A keresőoptimalizálás egy lassabban teljesítő folyamat, az eredmények nem mutatkoznak meg azonnal. A teljesen új honlapok keresőoptimalizálása folyamatos munkát igényel, a technikai feladatok elvégzése után a folyamatos tartalomfejlesztés és ennek optimalizálása heteket, hónapokat vehet igénybe, ha nagy a konkurencia, akár ennél is lényegesen nagyobb idővel számolhatunk.
A már működő, régebbi honlapok esetén pedig a teljes tartalom átvizsgálása, a hibák kijavítása és újbóli felkészítése a Google robotok számára ad hatalmas feladatot a SEO szakembereknek. Ez az a szaktudás, amit kell megfizetni a keresőoptimalizálás során, hogy a honlap ezentúl úgy szerepeljen az ingyenes találatok, a jó helyezettek között, hogy nem kelljen vaskos díjat fizetni a továbbiakban a hirdetésekre és még is jó helyen szerepeljen és láthatóvá váljon a vállalkozás. Egy másik cikkemben bővebben is olvashatsz erről az összetett munkáról: SEO eszközök, mit használ egy SEO szakember a keresőoptimalizálás során?